jordemoderrenske.reismee.nl

Kliniek dag

Lieve lezers,

Vandaag heb ik een kliniek dag gehad met de andere Deense studenten die op dit moment ook stagelopen in het ziekenhuis!

Om 09:00 uur startten we de dag met versgebakken broodjes en koffie/thee. Tijdens het ontbijt kregen we tijd om ervaringen met elkaar te delen. Het was fijn om iedereen weer te zien na de introductie van een maand geleden. Als je dienst hebt zie je soms studenten maar is er meestal geen tijd om met elkaar te praten. Het is fijn als je met elkaar positieve ervaringen maar ook de minder leuke ervaringen kunt delen.

Om 09:45 was het voor mij om een presentatie te geven. Dit is een onderdeel van de buitenland stage waarbij je vertelt over de zorg in Nederland en België. Er zijn namelijk overeenkomsten maar ook toch wel veel verschillen! Een van de verschillen waar ik in de eerste week tegenaan liep is de epidurale verdoving. Toen ik tijdens mijn eerste dienst een verloskamer opliep zag ik een vrouw met epidurale verdoving zelf door de kamer lopen en naar de wc gaan. Iets wat ik tijdens mijn voorgaande stages in Nederland nog nooit heb gezien! Het is een mooie manier om een vrouw te mobiliseren wat een gunstig effect heeft op de baring… In een volgende blog ga ik jullie meenemen in de verschillen in pijnverlichting tijdens de baring in Denemarken!

Na mij gaf een andere student een presentatie over pijn tijdens de zwangerschap en bekkenbodem veranderingen tijdens de zwangerschap. Maar omdat dit in het Deens was kon helaas niet alles meekrijgen. Door haar enthousiasme werd ik erg geboeid en hebben we een datum gepland waarbij ze de moeite wil nemen mij alles in het Engels uit te leggen. Super leerzaam en lief!

Inmiddels was het 12:00 toen onze presentaties erop zaten. Het was tijd voor het volgende onderdeel van de dag namelijk een bezoek aan het Gender Museum in Aarhus! Dit museum is meer dan 30 jaar geleden opgericht in een tijd waarin de cultuur en geschiedenis van de vrouw onderbelicht was. Sindsdien is er veel veranderd tussen de verschillende seksen. Tegenwoordig houdt het museum zich bezig met alle gendertypen die er zijn en heeft daarom haar naar veranderd in KØN - Gender Museum Denmark.

Het museum heeft verschillende kamers met verschillende tentoonstellingen waarbij er ruimte is om een eigen kijk te ontwikkelen wat gender voor je betekend. Het museum geeft een beeld over hoe we tegenwoordig denken over de verschillende gendertypen zoals heteroseksueel, biseksueel, homoseksueel, transgender en meer. Ik heb tijdens dit bezoek kennisgemaakt met wel meer dan tien nieuwe gendertypen waarvan ik het bestaan niet wist. Niet alleen is er veel te zien over de gendertypen ook was er een kamer waarbij seksualiteit centraal stond. Tijdens deze tentoonstelling, die mij het meeste is bijgebleven, werden de onderwerpen rondom seksualiteit door de jaren heen weergegeven. Hierbij was de evolutie te zien bij de puberteit, vormen van anticonceptie, masturbatie, het kijken van pornografisch beeldmateriaal, seksuele activiteit etc. Het was niet alleen interessant om daar heen te gaan maar ook leuk om zo met de andere studenten in gesprek te kunnen gaan.

De dag hebben we fijn afgesloten met een koffie en gebakje in de Street Food hal!

Liefs,

Renske