jordemoderrenske.reismee.nl

Eerste Deense baby!

Lieve lezers,

Vandaag heb ik mijn eerste Deens baby geboren laten worden!

Bij aanvang van de dienst kregen we een barende overgedragen van 40 weken en 3 dagen met een ongecompliceerde zwangerschap. Ze had ondanks haar onregelmatige weeën al 8-9 cm. We besloten het voor nu zo te laten omdat de weeën duidelijk wel effect hadden.

Niet veel later werden de weeën duidelijk intenser en besloten we bij haar te blijven om haar door de weeën heen te helpen. Ik zag dat haar lichaam op de top van wee wilde mee persen. We deden een vaginaal toucher om zeker te zijn dat als ze mee wilde persen dit ook goed was. En wat bleek.. Ze had volledige ontsluiting! Ze mocht actief gaan mee persen. Helaas zakte de hartslag van de baby na de wee dat we besloten de supervisor in te schakelen. Ondertussen sloten we het CTG aan om de hartslag goed in de gaten te houden. We stopte met actief persen en wisselde houdingen af. Gelukkig stabiliseerde de hartslag van de baby. Voor de moeder was het moeilijk om niet mee te persen waardoor we dicht bij haar bleven en haar coachte tijdens de wee.

Op een gegeven moment was de persdrang zo sterk aanwezig dat ze het echt niet meer kon wegzuchten en ze instinctief mee begon te persen. De hartslag van de baby bleef goed dus besloten we om zo door te gaan. Tijdens de wee zagen we het hoofdje steeds verder in de vagina komen. Maar toen.. De barende kreeg een sterke wee en toen kwam het hoofdje van de baby. De verloskundige had haar handschoenen nog aan dus voerde snel de damsteun uit zodat ik mijn handschoenen aan kon doen. Door mijn klamme handjes duurde het iets langer ;) Eenmaal de handschoenen aan nam ik het over en mocht ik heel mooi mannetje geboren laten worden.

Na de postpartum controles van moeder en kind was het tijd om afscheid te nemen. Het was een heel leuk koppel om te mogen begeleiden. Ze gaven mij complimenten voor mijn fijne rustige houding, mijn manier van uitleggen en de hulp tijdens en na de bevalling. Deze kan ik toch maar in mijn zak steken!

Ik ga nog even nagenieten van deze bevalling.

Liefs,

Renske




Reacties

Reacties

Irina

Wauw wat super je eerste Deense baby! Geniet van deze stage. Een herinnering voor a lifetime!
Groetjes Irina

Janne

Mooi om te lezen rens! Bijzondere momenten :)

Jan

Wat een mooi verhaal, Renske!
Fijn om zo'n bevalling mee te mogen maken en leuke complimenten gekregen van het koppel.
Hopelijk volgen er meer van dit soort ervaringen!
X pap.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!