jordemoderrenske.reismee.nl

Stortbevallingen

Lieve lezers,

Afgelopen week was een drukke maar zeker een leuke leerzame week!

Maandag mocht ik nog een extra dag slapen omdat ik net uit een reeks van drie nachtdiensten kwam. Dinsdag startte mijn 12-uurs dienst rustig. Om 8:00 werden we gebeld door een zwangere, 37 weken en 3 dagen, dat ze gebroken vliezen had met direct weeën. Omdat het haar eerste kind was gaven we haar adviezen en ze zou over één uur terugbellen hoe het zou gaan. Toen ze vervolgens terugbelde kregen we niet haar aan de telefoon maar haar vriend. De weeën waren intenser geworden maar ze durfde het thuis nog even af te wachten. Als er iets zou veranderen zou ze bellen en deze kant op komen.

In de tussentijd zouden we een andere zwangere beoordelen in verband met ook gebroken vliezen maar hier werden we 20 minuten weg gebeld. De vrouw die ons eerder had gebeld vanwege haar gebroken vliezen had namelijk al persdrang en had de ambulance gebeld. Ze was onderweg en wij moesten haar voor de ingang van het ziekenhuis opwachtten. We pakte onze handschoenen en voor de zekerheid een partusset voordat we naar beneden gingen. Vol adrenaline liepen we naar de beneden. Wat nou als de baby in de ambulance voor de ingang al zou worden geboren?!

Uiteindelijk kwam het niet zover en konden we het redden tot op de verloskamer. Zo'n vijftig minuten na aankomst bij het ziekenhuis werd er een prachtig kindje geboren!

MAAR.. die middag om 16:00 kwam er nog een zwangere binnen, 40 weken en 5 dagen, met weeën. We namen haar mee naar de onderzoekskamer. Ze had duidelijk weeën en moest deze echt wegzuchten. Ze had al 5 cm dus begeleidde we haar naar een verloskamer maar eenmaal op de verloskamer kreeg ze onhoudbare persdrang. We pakte onze handschoenen, belde de assistentie en hielpen mevrouw om op het verlosbed te komen waar ze na acht minuten opnieuw moeder werd van weer een prachtig kindje!

Je zou nu denken dat deze dag al leerzaam genoeg was maar hier hield het niet op. In de twee diensten die volgde heb ik nog 2 bevallingen mogen begeleiden waarvan er één ook zo vlot ging. Gelukkig waren we er snel bij en heb ik tijdens alle bevallingen de baby's zelfstandig geboren laten worden.

Na het bijslapen dit weekend start ik morgen weer met een nieuwe week!

Liefs,

Renske